Minden szempontból megfelel a magyar agráripar az iparfejlesztés stratégiai célkitűzéseinek, így például tevékenységéhez rendelkezésre áll a magyar alapanyag, megvan a fejlődéshez szükséges technikai, technológiai ismeret, szaktudás – mondta Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és szabályozásért felelős államtitkára.

Az államtitkár a Magyar Turizmus Zrt. közösségi agrármarketing konferenciáján elmondta: az ország önellátási képessége alapvető élelmiszerekből a jelenlegi 120 százalékról a termelési potenciál ésszerű és fenntartható fejlesztésével 150 százalékra emelhető, amellyel a magyar élelmiszertermelés az európai piac fontos tényezőjévé válhat. Az ország élelmiszer-kivitele így jelentősen növelhető. Fontosnak nevezte, hogy a vidéki lakosság megélhetése és helyben boldogulása is biztosított legyen.

Az államtitkár elmondása szerint az iparfejlesztésben ugyanakkor azt az elvet erősítik, hogy az alapanyagexport helyett a magas hozzáadott értéket tartalmazó élelmiszertermékek kivitele növekedjen. A versenyképes kisvállalatok mellett támogatni kívánják a magyar tulajdonú középvállalatokat is, hogy minél korszerűbb technikai eszközöket, technológiát tudjanak alkalmazni.

Czerván György, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) agrárgazdaságért felelős államtitkára arról beszélt, hogy a közösségi agrármarketing a mezőgazdaság és élelmiszeripar egyre fontosabb eszköze. Lényege, hogy az együttműködésben résztvevő vállalkozások, szervezetek a bel- és külföldi piacokon nem önállóan, hanem együttesen, közös arculattal lépjenek fel, jelenjenek meg termékeikkel, szolgáltatásaikkal.

Elindult 2013-ban a magyar sertéshús hosszú távú marketing támogatása, amelyre az elmúlt 3 évben 670 millió forint kormányzati forrást használtak fel. A program az idén folytatódik, a tervek szerint további 200 millió forint felhasználásával. A magyar tej és tejtermékek fogyasztásösztönzésére 2015-ben fogyasztói kampány kezdődött, amelyre 420 millió forintot fordítottak.

Lipcsey György, a Magyar Turizmus Zrt. agrármarketing vezérigazgató-helyettese elmondta: bemutatják a szakma képviselőinek a 2016-2018 közötti időszakra szóló Nemzeti agrármarketing programot. A megfogalmazott feladatok illeszkednek a korábban már elfogadott Élelmiszeripari fejlesztési stratégiához, valamint a múlt évben elfogadott Közösségi agrármarketig kódexhez.

A Nemzeti agrármarketig programban foglaltakat április 30-ig egyeztetik a szakmai szervezetekkel. A programra évenként 2-3 milliárd forintot fordítanának, összességében mintegy 6-7 milliárd forint közötti összeget három évre. A finanszírozás uniós és nemzeti forrásból állna. A promóciós tevékenységben kiemelt helye lesz a húsnak, a tejnek, a halnak, a bio- és ökotermékeknek, a bornak, a pálinkának, a gabonának, a méznek.