Minden eddiginél nagyobb, 420 millió forint költségvetésű marketingkampány indul a magyar tej népszerűsítéséért – jelentette be Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter. A Földművelésügyi Minisztérium (FM), a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács és a Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing Centrum közös programjának célja, hogy minél több magyar tejet vásároljanak a fogyasztók.

Fazekas hangsúlyozta, hogy a magyar tej kiváló minőségű, friss, megbízható, ellenőrzött élelmiszer, s erre a csomagoláson látható tejszív logóval kívánják felhívni a figyelmet.

A tejfogyasztás Magyarországon ma 46,5 liter személyenként, és a tárcavezető bízik abban, hogy ez 5-10 százalékkal is emelkedhet. Megjegyezte, hogy 2010-ben még 53 liter volt a fogyasztás. Fazekas Sándor emlékeztetett arra, hogy az Európai Unió tejpiaca komoly válságban van, ennek egyik következménye, hogy import termékek érkeznek a belföldi piacra. Az orosz embargó, a kínai fogyasztás visszaesése, valamint az, hogy egyes arab országokban háború dúl, vezetett oda, hogy jelentős, a termelőket segítő intézkedéseket hozott a kormány, s döntött nemrégiben egy 14 milliárd forintos alapról a tejtermelők számára.

Mélykuti Tibor, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke szerint 2016-ban komoly nehézségekkel kerülhetnek szembe a tejtermelők és a tejipar. Mint mondta, az elmúlt években az Európai Unióban kialakult többlettermelést nem tudták az exportpiacokra kivinni, s idén tapasztalható, hogy a nagy tejtermelő tagállamok dömpingáron próbálják a túltermelést levezetni.  A magyar termelők tönkretételének megakadályozásában leginkább a kereskedelmi láncok és a fogyasztók tudnak segíteni, s a megoldást hosszú távon az jelentené, ha a magyarországi fogyasztók hazai termékeket vásárolnának.

A terméktanács elnöke szólt arról is, hogy a szakmaközi szervezetnek 2014 óta kiskereskedelmi láncok is tagjai, a hat áruházlánc a kiskereskedelmi piac 66 százalékát reprezentálja. Az együttműködés nyomán a tej esetében 27 százalékkal nőtt a magyar termékek aránya a polcokon, az egyik legnagyobb tömegtermék, a 1,5 százalékos zsírtartalmú UHT-tej esetében pedig 500 százalékkal. 

Pálinkás Zsolt, a Tesco-Global Áruházak Zrt. működési ügyvezető igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy az áruházlánc évente 70 millió liter tejet értékesít, ezen belül a friss tej esetében 100 százalék a magyar termék. Megjegyezte: az úgynevezett ultra friss kategóriában minden saját márkás termék magyar beszállítóktól származik. Az igazgató közölte: határozott céljuk a magyar termékek arányának további növelése, valamint hogy a friss tejet az UHT-val szemben tovább erősítsék. Hozzátette: a következő hónapokban külön is szeretnék támogatni a tejszív-kampányt, s kiemelt kommunikációt indítanak ennek érdekében – írja az MTI.

Tizenhárom év után exportálhat sertést Románia

Októbertől megszűnik az embargó, tizenhárom év után ismét exportálhat élő sertést, feldolgozott húsárut Románia az Európai Unióba – jelentette be Achim Irimescu román mezőgazdasági miniszter. Romániát 2003-ban helyezték tiltólistára, mivel oltásokat alkalmazott a fel-felbukkanó sertéspestis megelőzésére, az oltóanyag pedig élő vírust tartalmaz, így önmagában is kockázati tényezőt jelent.

Bővebben...

Hat-hét tonna alatt veszteséget hoz a kukorica

A termőterület közel felén elvégzett aratás után Tolna megyében több mint kilenctonnás a kukorica termésátlaga, eddig a szokásosnál magasabb víztartalommal takarítják be a takarmánynövényt. A gyenge árak mellett a Duna alacsony vízállása is hátráltatja az exportot.

Bővebben...

A madárinfluenza és a korlátozások is terjednek

A madárinfluenza megbetegedések miatt tizenöt ország vezetett be a kereskedelmet korlátozó intézkedést a magyar élőbaromfi, baromfihús, és -készítményekkel szemben – közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) honlapján közzétett legfrissebb adatokból.  Az Európai Unión belüli helyre valamennyi korlátozás alá nem vont területről lehet baromfit és -termékeket is kiszállítani.

Bővebben...

Növényvédelmi zárlat alatt a teljes Badacsony-hegy 

A szőlő aranyszínű sárgaság (Flavescence dorée, FD) betegség újabb fertőzési gócait azonosította a NÉBIH laboratóriuma a Badacsony-hegyen. Mivel a korábbi években is volt már itt helyi jellegű fertőzés, az idei minták alapján indokolttá vált a fertőzött terület kiterjesztése a teljes szőlőhegyre, ahol ezáltal egységesen kell alkalmazni a jogszabályban előírt védelmi intézkedéseket – közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH).

Bővebben...